Psychoterapia młodzieży

Trudności okresu dojrzewania
Dojrzewanie jest okresem, w którym zarówno dziecko, jak i jego rodzice, muszą zmierzyć się z trudnym procesem zmian rozwojowych, zachodzących w obszarze emocjonalności i fizyczności nastolatka. Jest to czas pojawiania się wielu pytań i wewnętrznych konfliktów dotyczących m.in. własnej tożsamości, hierarchii wartości, potrzeby otrzymywania pomocy i wsparcia przy jednoczesnej potrzebie niezależności. Jest to również okres rozwoju psychoseksualnego – okres poznawania własnej seksualności, przeżywania pierwszych zauroczeń, miłości i zawodów. Z uwagi na szybkość doświadczanych zmian i towarzyszącą im chwiejność emocjonalną, jest to również czas narażony na wiele trudności czy kryzysów rozgrywających się na płaszczyźnie relacji z innymi osobami oraz z samym sobą.
Z uwagi na Intensywność doświadczeń towarzyszących temu okresowi, poszukiwanie własnej tożsamości może przybierać formę zachowań ryzykownych, destrukcyjnych, łamiących normy społeczne i wzbudzających niepokój w otoczeniu. Zaburzeniom rozwoju emocjonalnego i społecznego może towarzyszyć sięganie po substancje psychoaktywne, zaburzenia odżywiania, zachowania autoagresywne (samookaleczanie), nadpobudliwość, agresja, impulsywność, wycofanie i nieśmiałość, wewnętrzny niepokój, częsta zmienność nastroju, trudności szkolne czy zaniżone poczucie własnej wartości.
Kiedy nastolatek potrzebuje pomocy
Zrozumienie, kiedy zgłosić się z nastolatkiem na psychoterapię, może być niezwykle istotne dla jego zdrowia psychicznego. To ważne, aby zauważać znaki, które mogą wskazywać, że nastolatek ma trudności. Oto kilka sytuacji, w których warto rozważyć zgłoszenie się na psychoterapię:
- Zauważalne zmiany w zachowaniu: Jeżeli nastolatek nagle zaczyna zachowywać się inaczej niż zwykle – na przykład wycofuje się z aktywności, które wcześniej go cieszyły, często jest smutny lub zły, przejawia zachowania buntownicze i agresywne, ma trudności z koncentracją – może to być sygnał, że potrzebuje wsparcia.
- Wybuchy emocji: Jeżeli nastolatek ma trudności z kontrolą emocji, wyraża swoje uczucia poprzez nagłe wybuchy gniewu, płacz lub w innych intensywnych reakcjach emocjonalnych, może to być sygnał, że potrzebuje wsparcia w radzeniu sobie z emocjami.
- Autodestrukcyjne zachowania: Wszelkie oznaki samookaleczania, samouszkadzania, werbalizowane treści w postaci: „już niedługo nie będziecie mieli ze mną problemów”, bezpośrednie rozmowy o samobójstwie, to poważne sygnały, które wymagają natychmiastowej interwencji.
- Problemy w akceptacji siebie: Jeżeli te problemy zaczynają powodować duży dyskomfort i utrudniają dziecku funkcjonowanie, psychoterapia może okazać się pomocna.
- Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia): Nadmierne zainteresowanie zdrowym trybem życia, niskokaloryczną żywnością, nagły i nieoczekiwany wzrost lub spadek masy ciała mogą być sygnałem problemów emocjonalnych i prowadzić do zaburzeń odżywiania. Osoba przejawiająca zburzenia odżywiania wymaga natychmiastowej interwencji psychologicznej.
- Zagubienie w świecie cyfrowym: Jeśli zauważymy, że nastolatek zbyt intensywnie angażuje się w życie wirtualne, zaniedbując przy tym realne doświadczenia, obowiązki szkolne i domowe, a na wszelkie próby rozmowy staje się drażliwy – może to wskazywać na potrzebę profesjonalnej pomocy.
- Trudności szkolne: Fobia szkolna, problemy ze skupieniem się na nauce, spadek ocen, częste konflikty z nauczycielami lub rówieśnikami mogą świadczyć o tym, że nastolatek boryka się z problemami emocjonalnymi lub psychicznymi.
- Trudności w określeniu tożsamości seksualnej: Rozwój seksualny, kształtowanie tożsamości seksualnej, dylematy tożsamościowe, brak akceptacji płci własnej oraz ze strony innych osób, dla nastolatka mogą być źródłem poważnych kryzysów psychicznych i prowadzić do zachowań autodestrukcyjnych.
- Zmiany w relacjach z rówieśnikami: Jeżeli nastolatek nagle zrywa relacje z dotychczasowymi przyjaciółmi, izoluje się lub jest często przedmiotem drwin i nękania, może to sugerować, że potrzebuje pomocy. Jeżeli nastolatek zaczyna mieć trudności w nawiązywaniu nowych kontaktów, utrzymaniu istniejących relacji, czy wycofuje się z interakcji społecznych, może to także wskazywać na potrzebę wsparcia terapeutycznego.
- Utrata zainteresowań: Jeżeli nastolatek z dnia na dzień porzuca swoje dotychczasowe zainteresowania, hobby, sporty, które zawsze go cieszyły, może to wskazywać na potrzebę skonsultowania się z terapeutą.
- Nadmierne zamartwianie się o przyszłość: Młodzież często zastanawia się nad swoją przyszłością, ale jeżeli zaczyna to powodować niezdrowy poziom stresu lub lęku, psychoterapia może okazać się pomocna.
- Nadużywanie alkoholu lub narkotyków: Wszelkie sygnały świadczące o kontaktach z alkoholem lub narkotykami wymagają rozpoznania motywów sięgania po substancje psychoaktywne i zidentyfikowania problemów, które się pod nimi kryją.

Sygnały używania narkotyków
Pomimo czynionych wysiłków nie zawsze udaje się ustrzec dziecko przed narkotykami. Nawarstwiające się problemy emocjonalne nastolatków, wszechobecna ciekawość nowych wrażeń, przy nieświadomości skutków, pcha młodych do eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi. Dlatego warto znać sygnały, które mogą świadczyć o przyjmowaniu substancji psychoaktywnych.
Najważniejsze spośród nich to:
- nieoczekiwane i powtarzające się zmiany nastroju,
- źrenice opornie reagujące na świat,
- niespotykana dotąd agresja,
- utrata lub nagły wzrost apetytu,
- ospałość i senność,
- niezwykłe plamy, zapachy lub znaki na ciele i ubraniu,
- niespotykane dotąd akcesoria w postaci resztek narkotyków w niewielkich woreczkach foliowych, lufki fajeczki domowej roboty itp.
U osoby odurzającej się często można zauważyć stopniowy zanik zainteresowania szkołą, hobby, przyjaciółmi, nowe znajomości, „dziwne” telefony, używanie slangu charakterystycznego dla środowisk „biorących”, zwiększone ilości dowiedzionych kłamstw, znikanie pieniędzy lub wartościowych rzeczy z domu.
Psychoterapia młodzieży jest procesem, w którym nastolatek borykający się z różnorodnymi wyzwaniami psychicznymi i emocjonalnymi, otrzyma wsparcie, zrozumienie i narzędzia, które pomogą mu stawić czoła trudnościom, rozwijać się i czerpać radość z życia. Nastolatkom łatwiej jest otworzyć się przed osobą bezstronną niż przed rodzicem, który – mimo najlepszych intencji – pozostaje też osobą narzucającą zasady, a przede wszystkim jest zaangażowany emocjonalnie w relację z dzieckiem.
Sesje terapeutyczne są przestrzenią, w której nastolatek może wyrazić swoje myśli, emocje i obawy w bezpiecznym, akceptującym i nieoceniającym otoczeniu. Psychoterapeuta używa technik terapeutycznych, które pomogą młodej osobie lepiej zrozumieć siebie i swoje doświadczenia.
Formularz
Zapraszam do kontaktu poprzez poniższy formularz. Proszę o podanie swoich danych oraz krótkiego opisu sytuacji, w której potrzebujesz wsparcia. Odpowiem najszybciej jak to możliwe, zwykle w ciągu 24 godzin. Wszystkie informacje przekazane w formularzu są poufne i służą wyłącznie do umówienia konsultacji.
Kontakt z nami
Zachęcam do bezpośredniego kontaktu telefonicznego lub mailowego w celu umówienia konsultacji lub uzyskania dodatkowych informacji. Odpowiadam na wiadomości w ciągu 24 godzin w dni robocze. Pierwszy kontakt nie zobowiązuje do podjęcia terapii.
psychologjoannaeitner.pl
Znajdź mnie
Masz pytania?
Jeśli zastanawiasz się, czy terapia jest odpowiednim rozwiązaniem w Twojej sytuacji, masz wątpliwości dotyczące przebiegu sesji lub chcesz dowiedzieć się więcej o moich metodach pracy, zachęcam do kontaktu. Chętnie odpowiem na Twoje pytania i rozwieję wszelkie wątpliwości. Pamiętaj, że rozmowa informacyjna nie zobowiązuje do rozpoczęcia terapii.
- Telefon czynny 8:00 - 18:00